• +36/70/5623110
  • info@egyensulyhaz.hu
  • Budapest, 1042 József A. u. 102.

Az olvasástanulási folyamat minden gyermeknél eltérő. Van, aki gyorsan és gördülékenyen sajátítja el az olvasást, míg másoknak több időre és gyakorlásra van szükségük. Az olvasástanulás során az egyedi fejlődési ütemet tiszteletben kell tartani, és nem szabad elhamarkodottan diszlexiára következtetni.

A szakemberek általában nem nyilvánítanak valakit diszlexiásnak addig, amíg az olvasástanulási folyamat le nem zárul, ami általában a második év végére, harmadik év elejére tehető. Fontos tehát türelemmel lenni és figyelembe venni, hogy minden gyermek saját tempóban halad az olvasás útján.

A diszlexia összetettsége és tünetei

A diszlexia egy összetett jelenség, és annak egyértelmű tüneteit megállapítani nem egyszerű feladat. Az okokat ma is kutatják, ráadásul a diszlexia különböző megjelenési formákkal bír. A legelfogadottabb elmélet szerint, az olvasási nehézség akkor tekinthető diszlexiának, ha a gyermek értelmi képességeihez, a gyakorlásra fordított időhöz, valamint a gyakorlás minőségéhez képest jelentős mértékű elmaradás tapasztalható az olvasástanulásban.

Az olvasási nehézséggel küzdő gyermekek olvasás közben gyakran cserélnek betűket vagy szótagokat, kihagyják, vagy máshol olvassák a szavakat. Továbbá, előfordulhat jobb-bal tévesztés, fordított irányú olvasás, és gyakran társul ezekhez a helyesírás gyengesége. A gyengébb teljesítmény más nyelvi feladatokban és az emlékezetet terhelő feladatokban is megfigyelhető.

Segítség és Támogatás: Az első lépések

Amennyiben olvasási nehézség gyanúja merül fel, fontos szakember segítségét kérni. A korai felismerés és segítségnyújtás segíthet a gyerekeknek, hogy sikeresen túllépjenek az olvasási nehézségein. Tudnunk kell azonban azt is, hogy a diszlexia sosem múlik el, azonban megtanulhatók olyan technikák, amelyek csökkenthetők az olvasási zavarból adódó nehézségek.

Az otthoni támogatás is kulcsfontosságú. Az olvasáshoz szükséges alapképességek játékos formában való fejlesztése segíthet a gyerekeknek a sikerélmények elérésében. A rendszeres gyakorlás és a támogatás mind otthon, mind az iskolai környezetben hozzájárulhat a fejlődéshez és önbizalom növekedéséhez.

Mit tehettek otthon?

Olvassatok esti mesét hangosan!

Válasszatok életkornak és érdeklődésnek megfelelő – rövid, nagybetűs – olvasnivalót!

Olvashasson gyermekünk, amit szeretne (képregény, rövid szövegek – egy-két mondatos mese, mondóka, tematikus albumok)

Bújtatott olvasás (recept, utcatábla, „Mi van odaírva?”)

Válasszátok ki együtt a könyvet, újságot

Példamutatás – jó, ha ti magatok is olvastok

Kérdésed van a gyerekek fejlesztéséről?

Kérdés merült fel benned gyermeked fejlődése vagy iskolai munkáival, eredményeivel kapcsolatban? Szívesen válaszolunk a kérdéseidre! Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Üzenek az Egyensúlyháznak!