
Ami az osztályzatokon túlmutat…
Akár minden nap is újabb és újabb értékeléseket találhatunk a Krétában, az elektronikus naplóban, vagy az ellenőrzőben. Minden tantárgyból 1-5 skálán kapnak osztályzatot a gyerekek (legalábbis a legtöbb iskolában). Ott van aztán még a magatartás és szorgalom értékelése. Persze mindnek meg van a maga szerepe és jelentősége, de nem tisztem itt ezeket a dolgokat komolyabban méltatni. Van azonban néhány építő gondolatom …
Amit azonban megfigyeltem a több, mint 20 éves pedagógiai munkám során az, hogy gyakran – nem feltétlen a pedagógusok, mint inkább a gyakorlatban működő rendszer következtében – elsikkadnak, nem kerülnek felszínre olyan gyermeki motivációk, örömök, bánatok, sikerek és kudarcok, főleg a magatartás és szorgalom értékelésénél, ami gyakran nehezen érinti a gyerekeket és a szülőket!
Mit tehettek ti, szülők otthon és mit teszünk mi az Egyensúlyházban?
Dicsérjétek meg a gyerekeket a legkisebb pozitív változásért, de akár azért is, ha nem úgy sikerült valami, ahogy szerettétek volna! Emeljétek ki bátran a befektetett energiát, igyekezetet!
Beszélgessetek arról, milyen érzéseitek, tapasztalatotok van az iskola kapcsán. Ne csak a jegyekre, eredményekre, osztályzatokra koncentráljatok! Jó, ha kiderül, mi volt vicces, ijesztő, nehéz vagy könnyű!
Lehet változtatni valamin? Ha rajtatok múlik, beszéljétek meg, mikorra valósítjátok meg, mi kell hozzá és honnan fogjátok tudni, hogy elértétek?
Milyen közös programmal fogjátok megünnepelni az év során vagy az év végén az előrelépést, sikert vagy a kudarcot? Igen a kudarcot! Hiszen az egy jó kiindulópont is egyben!
Hogyan értékelünk és adunk visszajelzést a foglalkozásokon, tanfolyamokon?
Azért szeretek a csoportos dráma eszközeivel, játékaival tanítani, mert lehetőséget ad mindenki számára, hogy részt vegyen a foglalkozáson a lehető legjobb valójában.
Lehetőséget ad arra, hogy csoportvezetőként – tanárként, mentorként – értékeljem, támogassam a résztvevők – felnőttek vagy gyerekek – munkáját, fejlődését!
Az egyénnek és a csoportnak szóló dícséretet a csoport és az egyén értékelése is követi. Mindenki és minidig elmondhatja, ki és miben volt aznap sikeres. Hogyan érzi magát a foglalkozás végén, mi az amit, máskor és máshol MÁSKÉPPEN csinálna.
Persze nem adok osztályzatokat, de a csoportkörök, foglalkozások, tanfolyamok végére – mindenki új sajátélménnyel és pozitív energiákkal távozhat.