Aludj jól! 1.

Miért fontos a gyerekeknek és nem csak a gyerekeknek a kielégítő, jó alvás? Milyen körülmények kellenek a megfelelő minőségű pihenéshez és mennyi idő kell ahhoz, hogy elmondhassuk: Jót aludtam!?

Azokat a gyermekeket, akiket napközben támogatnak, és akik közelséget és védelmet tapasztalnak, amikor azt keresik, nagyobb valószínűséggel szerezik meg a szükséges önbizalmat, amely az éjszakára is„erőssé” teszi őket. Különösen a kisgyermekeknek van nagy szüksége a közelségünkre. Önálló próbálkozásaik során jó, ha megerősítjük őket abban, hogy biztonságban érezhetik magukat. A gyermekben, aki a nap folyamán megtapasztalja, hogy támaszkodhat szülei közelségére és védelmére, és ugyanakkor – nyomás nélkül – ez új dolgok felfedezésére ösztönzi, abban a gyermekben fokozatosan kialakul az önállóság érzése, és önbizalmat szerez. Ha segítünk a gyermekünknek saját magát próbára tenni új helyzetekben úgy, hogy a lehető legjobban támogatjuk figyelmünkkel, az jó alapot képez az éjszakai alváshoz is. Mert mindkettő fontos előfeltétele annak, hogy a gyermek még éjszaka se érezze magát olyan elhagyatottnak, és megtanuljon elaludni.

A saját élmények ösztönzése és lehetőségei, de mindenekelőtt a sok friss levegőn végzett testmozgás kellemes kimerültséget biztosít -ez a legjobb “alvássegítő” a gyermekek számára. Még ha gyermekenként változik is a mozgás iránti késztetés, minden gyermeknek szüksége van a testmozgásra a nap során. Ne hagyjuk, hogy az esetleges „rossz” idő benntartson minket! Öltözzünk fel megfelelően, hogy ne maradjon el a napi szabad mozgás a friss levegőn!

Gyakori manapság a feltételezés, hogy a mai kor gyermekei szabadon nőnek, mint a fű a mezőn! Tapasztalatom, hogy a szülők többsége odafigyel azokra a keretekre, melyek biztonságot, nyugalmat adnak a mindennapokban. Ezeket a szabályokat a gyerekek sem tekintik a kellemetlenségnek, éppen ellenkezőleg! A rendszeres napi rutin, némileg rögzített étkezési és játszási idővel, barangolással és alvással segít a gyermekeknek abban, hogy tudják, mikor, mi fog történni. Az ismerős folyamatok lehetőséget adnak a gyerekeknek, hogy alkalmazkodjanak ahhoz, ami vár rájuk – különösen akkor, amikor lefekszenek és elalszanak. Ha van rögzített lefekvési idő, akkor nem küldhetjük őket “hirtelen” az ágyba. Számos esti konfliktus a lefekvéssel kapcsolatban így elkerülhető.

Természetesen kivételek – például hétvégén vagy nyaraláskor – mindig lehetségesek. A gyerekek könnyen megbirkóznak azzal, ha a hétköznapokon kívül másképp alakulnak a dolgok. Néha azonban néhány napba telik, amíg megszokják, ha nyaralás után újból szeretnénk visszaállni a mindennapi élet ritmusához.

Irodalom

https://www.kindergesundheit-info.de/themen/schlafen/1-6-jahre/schlafvoraussetzungen/